تعهد ۱۰.۳ میلیارد دلاری جامعه بین‌المللی به میلیون‌ها پناهنده سوری

دبیرکل سازمان ملل متحد پیش‌ از این از جامعه بین‌المللی خواسته بود ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای پناهندگان سوری تامین کنند

کودکان سوری در یک اردوگاه پناهندگی در شمال لبنان، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ ـ Ibrahim Chalhoub / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در روز پنجشنبه، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۳، به موضوع کمک‌های مالی جامعه بین‌المللی به پناهندگان سوریه، که به‌گزارش‌ سازمان‌های مدافع حقوق بشر از فقر و گرسنگی رنج می‌برند، پرداخت. 

آسوشیتدپرس در گزارش روز پنجشنبه نوشت کمک‌کنندگان جهانی تعهدشان نسبت به تامین مبلغی معادل ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به‌نفع میلیون‌ها تن از پناهندگان سوری، که با شرایط دشواری در داخل و خارج سوریه مواجه‌اند را اعلام کردند. 

براساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه، کمک‌کنندگان مذکور متشکل از ۵۷ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی‌اند که در کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا در بروکسل دور هم جمع شدند. 

یانز لنارچیچ، کمیسر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا، در ارتباط با بحث‌های صورت گرفته در نشست موردنظر گفت: «این نشست نمایشی ملموس بود مبنی بر اینکه جامعه جهانی در کنار مردم سوریه ایستاده است.»

او در ارتباط با کمک‌های جمع‌آوری شده گفت این کمک‌ها و وام‌های ارائه شده ۸۷۰ میلیون دلار بیش از مبلغی است که سال گذشته سازمان ملل متحد در ارتباط با کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه تعیین کرده بود. اما لنارچیچ در عین‌حال تاکید کرد تعهدِ کمک‌کنندگان بین‌المللی به پناهندگان سوری طی چند سال ارائه خواهد شد و امکان دارد تحت تاثیر عواملی بیرونی، از جمله افزایش نرخ تورم، نیز قرار بگیرد. 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پیش‌تر از جامعه بین‌المللی خواست ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برای پناهندگان سوری تامین کنند؛ مبلغی که ۸۰۰ میلیون دلار بیش از تعهد فعلی جامعه بین‌المللی در این زمینه است. 

بر پایه اطلاعات موجود، که سازمان ملل نیز آن را تایید می‌کند، در حال حاضر پنج میلیون و ۷۰۰ هزار پناهنده سوری در داخل و خارج سوریه آواره‌اند؛ پناهندگانی که به‌گفته گوترش جامعه جهانی برای حل معضلات‌شان زمان کافی در اختیار ندارد. 

همزمان با آغاز تحولات سیاسیِ موسوم به «بهار عربی» که چندین کشور عرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دستخوش تحولات سیاسی کرد، مردم سوریه نیز علیه حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور، به‌پاخاستند اما با سرکوبی گسترده و خونین مواجه شدند و سوریه در دام یکی از خشن‌ترین جنگ‌های داخلی جهان گرفتار شد؛ جنگی که در نتیجه آن بیش از ۵۰۰ هزار تن جان خود را از دست دادند و نیمی از جمعیت سوریه، که در آن زمان ۲۳ میلیون نفر بود، آواره شدند. 

به این ترتیب، اقدامات دولت بشار اسد در سرکوب شهروندهای سوریه باعث شد تا از یک‌سو جامعه بین‌المللی تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کند و از سوی دیگر نیز اتحادیه عرب عضویت سوریه را به‌حالت تعلیق درآورد و کشورهای عضو این اتحادیه روابط دیپلماتیک‌شان با دمشق را قطع کنند. 

با تمامی این اوصاف پس از زلزله ویرانگر سال جاری میلادی در ترکیه و سوریه، که بر اساس برآورد بانک جهانی بیش از پنج میلیارد دلار خسارت به‌بار آورد، کشورهای عربی، به‌رهبری عربستان سعودی، اعلام کردند به‌منظور حمایت از مردم سوریه و جلوگیری از تشدید بحران‌های داخلی این کشور قصد دارند تا روابط‌شان با دولت بشار اسد را عادی کنند؛ اقدامی که باعث شد رئیس جمهوری سوریه پس از ۱۳ سال در نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه عرب در شهر جده حضور داشته باشد. 

همزمان با اتخاذ این رویکرد جدید از جانب اتحادیه عرب، کشورهای غربی، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، اعلام کردند تا زمانی که دولت اسد مشکلات خود با مخالفانش را حل‌وفصل نکند به سیاست اعمال فشار بر سوریه ادامه خواهند داد و عادی‌سازی روابط با دمشق را نادرست می‌دانند؛ رویکردی که به‌گفته شماری از ناظران سیاسی ناشی از بی‌اطلاعی و بی‌توجهی کشورهای غربی به معضلاتی است که می‌تواند از جامعه بحران‌زده سوریه به دیگر کشورهای عربی، به‌ویژه اردن، لبنان و عراق، سرایت کند و اتحادیه عرب خود را موظف به مقابله با آنها می‌داند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه گزارش روز پنجشنبه به اظهارات وزیر خارجه اردن، که میزبان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از پناهنده‌های سوری است، اشاره کرد و از قول این مقام ارشد دولت اردن چنین نوشت: «برداشتن بار پناهندگان، مشارکتی است میان کمک‌کنندگان و کشورهای میزبان. [بنابراین] اگر کمک‌کنندگان نقش خود را ایفا نکنند، نمی‌توان از کشورهای میزبان انتظار داشت که این کار را انجام دهند.»

بیشتر از جهان